Findus logo

Frossen mad er god mad

Der findes videnskabelig forskning for sammenligning af næringsværdier i henholdsvis ferske og frosne grøntsager. Her kan du læse nogle af nøglepunkterne.

 

Ferske grøntsager skal transporteres fra feltet til butikshylden, en proces som plejer at tage ca. 3 dage på køl eller i stuetemperatur. På den tid bruger råvaren sit eget næringsforråd og kvaliteten bliver hermed forandret. Desuden, høstes råvaren ofte inden den er helt moden, for at den skal virke frisk i butikken, hvilket også kan påvirke næringsværdien negativt.

Frosne grøntsager høstes derimod, når råvaren er bedst og kvalitet i top og fryses indenfor 2 -3 timer. På den måde konserveres indholdet af vigtige næringsværdier. I samme øjeblik en grøntsag høstes begynder forandringen, det er her vitaminer og smag påvirkes mest.

Frossen kontra fersk

The Health Education Authority konstaterer i folderen ”Enjoy Fruit & Vegetables” at “frosne grøntsager er lige så gode som ferske, og det kan være enkelt, bekvemt samt økonomisk”. Frosne frugter og grøntsager er en fleksibel løsning da de opbevares på frost.

Der kan man opbevare sine favoritter, og tage dem frem til alle måltider, uden at gå på kompromis på næringsværdien. Du kan være sikker på, at det friskt når det er frossent. Der er ikke bare nyttigt – men også godt.

Næringsindhold

Doktor Barbara Klein, professor indenfor mad og ernæring ved Illinois universitet i USA, opdagede at frosne grønne bønner indeholder dobbelt så mange C-vitaminer i forhold til de ferske.

Efter tre dage i butikken og tre dage i køleskab – en typisk situation, når man har købt ind – havde de ferske grønne bønner kun 36% af deres C-vitaminer. Frosne grønne bønner havde derimod 77% C-vitaminer – altså mere end dobbelt så meget. Andre undersøgelser viser at grøntsager, som opbevares i stuetemperatur i 2 – 3 dage kan tabe 50 – 70 % af folacin indholdet. Flere facts kommer der fra doktor Dean Edell, ekspert i sundhed og ernæring. I hans bog ”Eat, Drink & be Merry” fremgår det, at mange frosne frugter og grøntsager indeholder mere ernæring sammenlignet med de ferske.

Facts omkring den forskning og fra mange andre kilder, viser at næringsstoffer som C-vitamin, A-vitamin, folater, karotiner, protein og fibre i de fleste tilfælde er ligeværdige når man sammenligner ferske og frosne grøntsager. I nogen tilfælde bedre, når det gælder de frosne.

Frosne fordele

Den britiske fødevarestyrelse konstaterer i sin rapport ”Nutrition and Food Processing” at tilberedt mad i flere tilfælde indeholder flere næringsstoffer end ikke tilberedt. Det bedste eksempel er frosne grøntsager, som fryses ned indenfor få timer fra høst end de ferske som lagres i flere dage før køb eller indtagelse.

Organisationen ”The British Frozen Food Federation” har konstateret, at der findes videnskabelige beviser fra den etablerede forskning og universitet, på at frosne frugter og grøntsager har lige så gode næringsværdier som de ferske. I marts 1998 godkendte Amerikas sidestykke til fødevarestyrelsen, Food and Drug Administration, at frosne fødevarer må beskrives som sunde.